Περιγραφή
Είναι ο εκκλησιαστικός χώρος ομοιογενής και αδιαφοροποίητος; Πώς μπορούν να ερμηνευθούν οι αντιθέσεις και οι ανταγωνισμοί που αναπτύσσονται στους κόλπους της Εκκλησίας; Πώς νομιμοποιείται ιδεολογικά η κυριαρχική θέση και εξουσία των επισκόπων και ποια ανταγωνιστικά σχήματα σκέψης προωθούν μεταρρυθμιστές θεολόγοι και κληρικοί;
Ποια είναι τα βασικά ρεύματα θεολογικο-φιλοσοφικής σκέψης κατά τη διάρκεια της μεταπολίτευσης; Πώς νοηματοδοτούν τις βασικές κατηγορίες της σκέψης (π.χ. χώρος, χρόνος) και κοινές χριστιανικές έννοιες, όπως εκκλησία και σωτηρία; Ποιες προτάσεις διατυπώνουν για τις σχέσεις Εκκλησίας-κράτους και για το ρόλο της Εκκλησίας μέσα στις νέες συνθήκες της μεταπολίτευσης; Πώς τοποθετούνται απέναντι στο κρίσιμο ζήτημα της αλλαγής μέσα στην ιστορία;
Πώς μπορούν να ερμηνευθούν οι διαμάχες για την εκκλησιαστική περιουσία το 1987 και για τις ταυτότητες το 2000; Πρόκειται για συγκρούσεις δύο θεσμών που ερίζουν για τη σφαίρα επιρροής τους, για αναμετρήσεις διαμετρικά αντίθετων ιδεολογικά κόσμων ή μήπως υπάρχουν και κοινωνικοί παράγοντες και κρίσιμα πολιτικά διακυβεύματα που εξηγούν την ένταση με την οποία αυτές εκδηλώθηκαν;
Ποιες στρατηγικές νομιμοποίησης και συμμαχίες ανέπτυξαν οι δύο αντιμαχόμενες πλευρές; Ποιος ήταν ο ρόλος της δημοσιογραφίας και της επιστημονικής διανόησης στη μανιχαϊστική πρόσληψη των αντιπαραθέσεων; Διαπιστώνονται αλλαγές στην εσωτερική οργάνωση και ιδεολογία της Εκκλησίας ή παραμένει ένα θεσμός που δεν τον «άγγιξε» η μεταπολίτευση;
Το ανά χείρας βιβλίο επιχειρεί να προσφέρει απαντήσεις στα παραπάνω ερωτήματα μέσα από μία κοινωνιολογική διερεύνηση των σχέσεων Εκκλησίας, ιδεολογίας και πολιτικής υπό το φως των ιδεολογικών και δομικών αλλαγών της μεταπολιτευτικής περιόδου.
Ο συγγραφέας
Ο Ευστάθιος Κεσσαρέας είναι Διδάκτωρ Κοινωνιολογίας (Πανεπιστήμιο Κρήτης, Τμήμα Φιλοσοφικών και Κοινωνικών Σπουδών) και μεταδιδακτορικός ερευνητής στο Τμήμα Θρησκειολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου της Ερφούρτης, Γερμανία. Έχει, επίσης, εκπονήσει μεταδιδακτορική έρευνα στο Centre for Social Theory του Τμήματος Κοινωνιολογίας του Πανεπιστημίου της Γάνδης, Βέλγιο. Έλαβε Δίπλωμα Μεταπτυχιακών Σπουδών (MA in Religious and Development Studies) από το Πανεπιστήμιο του Leeds στην Αγγλία και είναι πτυχιούχος Φιλολογίας (Πανεπιστήμιο Κρήτης) και Κοινωνιολογίας (Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών).
Άρθρα και μελέτες του σχετικά με την κοινωνιολογία της θρησκείας, τον Ορθόδοξο Χριστιανισμό και την ιδεολογία στη σύγχρονη Ελλάδα έχουν δημοσιευθεί σε διεθνή περιοδικά και διεθνείς εκδοτικούς οίκους, όπως The Sociological Review, Social Compass, Journal of Modern Greek Studies, Byzantine and Modern Greek Studies, Religions, De Gruyter, καθώς επίσης και σε έγκριτα blogs, όπως Sociology Lens, LSE Religion and Global Society, Public Orthodoxy και Political Theology Network.